Historien bak et grønt smilefjes

Da Covid 19 rammet samfunnet, måtte Nordlandssykehuset se seg om etter nye måter å registrere besøkende på. Det klarte de ved å utvikle programvare som allerede var i bruk. Da covidsituasjonen eskalerte, ble vi tvunget til å tenke nytt. Det resulterte i en innsjekkingsløsning direkte linket opp mot pasienttavler i alle poliklinikker, forteller Silje Therese Kristensen, rådgiver for Enhet for Klinisk IKT ved Nordlandssykehuset.

 Tekst: Inger E. Eftevand Orvin

 

Digital velkomsttavle

Innovativ i utfordrende tider. Silje Therese Kristensen, rådgiver for Enhet for Klinisk IKT ved Nordlandssykehuset, ved en av skjermene i inngangspartiet ved Nordlandssykehuset, Bodø. Her registrerer alle pasienter og besøkende seg ved ankomst.

Innovativ i utfordrende tider. Silje Therese Kristensen, rådgiver for Enhet for Klinisk IKT ved Nordlandssykehuset, ved en av skjermene i inngangspartiet ved Nordlandssykehuset, Bodø. Her registrerer alle pasienter og besøkende seg ved ankomst.

Som besøkende ved Nordlandssykehuset blir du i disse dager henvist til en digital tavle der du besvarer en rekke spørsmål. Vi er blitt vant til dem nå, koronaspørsmålene. De som besvares i et tillitsbasert system, og som på sykehuset de siste månedene har resulterer i et grønt smilefjes på en skjerm i inngangspartiet dersom du verken har luftveisproblemer eller nylig har vært på utenlandsreise.

Direkte til poliklinikken
I denne sammenheng forplanter det grønne smilemerket seg omgående videre i systemet. Innsjekkingsløsningen er direkte linket opp mot pasienttavler tilgjengelig på PCer i alle poliklinikker, forteller Kristensen.  
I motsatt fall, dersom den besøkende har trykket feil eller oppgitt bekymringsfull informasjon, går alarmen i resepsjonen, og vedkommende blir stoppet for en avklarende samtale.

Tryggere uten merarbeid
Bakteppet handler om at Nordlandssykehuset i 2014, da de store, nye fellesområdene etter ombyggingen skulle romme mange fagområder, tok i bruk Imatis, et digitalt supportsystem for intern logistikk. Da coronasituasjonen eskalerte vinteren 2020, kom spørsmålet om det var mulig å finne nye bruksområder innenfor en programvare som allerede var tatt i bruk og godt utprøvd. Målet var en innsjekkingsløsning basert på tillit, med screening som skulle spare personell på poliklinikkene for merarbeid.

Stadig nye løsninger
Innovativ bruk av eksisterende programvare har i denne prosessen vært både en utfordring og en suksessfaktor. Avdelingens intensjon var å etablere en intern innovasjonsarena, og utfordre leverandører slik at arbeidsprosesser og tekniske løsninger kunne fungere best mulig, situasjonen tatt i betraktning. Det mener Kristiansen at de har oppnådd.

Trygg siling av informasjon. Silje Therese Kristiansen foran resepsjonen der informasjon fra skjermer i ankomstområdet blir fanget opp.

Trygg siling av informasjon. Silje Therese Kristiansen foran resepsjonen der informasjon fra skjermer i ankomstområdet blir fanget opp.

Da behovet for å teste egne ansatte økte, ble det også laget en løsning for dette i Imatis.

Nå har ledere tilgang til å bestille test av sine ansatte, som videre mottar en SMS med innkalling til time for testing. Så snart prøvesvar er klart og det er negativt, sendes det også ut en SMS om dette.

Utvidet mulighetsrom
Pasientlistene er rigget for raskt å kunne identifisere nærkontakter. Det gjelder også oversikt over ansatte i karantene, isolasjon eller vaksinering.

Det har vært noen runder med oppgradering, sier Silje Therese Kristensen. Det som er fint med Imatis, er at vi selv kan prøve ut løsninger som fungerer for oss, og vi har mulighet for å gjøre nødvendige endringer med kort tidshorisont. Veien har blitt til mens vi har gått, og lokale variasjoner forekommer nesten daglig.

I en periode med en pandemi å forholde seg til, er vi blitt godt kjent med ut de utfordringer og muligheter som ligger i systemet. Vi har rett og slett utvidet mulighetsrommet, sier Silje Therese Kristensen.

Forrige
Forrige

Handlingsrom for innovasjon i sykehus skaper store gevinster